Stress af på 15 minutter

Har du hovedpine eller skuldersmerter? Så har du måske muskelspændinger i nakke og skuldre, eller andre dele af kroppen og denne metode er meget enkel at lære og bruge, du skal bare bruge en stol – helst uden armlæn – og 15 minutter.

Metoden hedder Progressive Muscle Relaxation – eller min danske oversættelse Progressiv MuskelAfspænding.

Metoden blev opfundet af Edmund Jacobsen omkring 1908 og han udgav første gang “Progressive Relaxation” i 1929. Bogen indeholdt rigtig mange øvelser. Metoden er blevet omskrevet, genopfundet og kogt ned flere gange. Den oprindelige version tager ca. 1 time at komme igennem, men der er mange kortere versioner og her er min korte og danske – der tager ca. 20 minutter at komme igennem.

Hvis du vide mere, så er der et hav af information til rådighed online, men det meste af det er på engelsk

Hvad skal du bruge

En stol uden armlæn og et roligt sted 🙂

Sådan skal du gøre

Det er super vigtigt, at du både spænder og afslapper musklerne. Du skal bruge ligeså lang tid på afspænding som på spænding.

Det er også vigtigt, at du ikke spænder andre dele af kroppen, så du skaber flere spændinger.

Spænd hver muskel mens du tæller til 8-10 og slap så musklen af igen, også mens du tæller til 8-10

Du spænder og slapper i én muskel ad gangen, men tager begge ben eller begge arme samtidig

Sæt dig godt tilrette på stolen. Skub numsen bagud så du sidder godt og lad hænderne falde ned til siden. Sæt begge ben i gulvet, med fødderne let spredt.

  • Fødder (krøl tæerne nedad og forsøg at “knytte” fødderne)
  • Nederst del benet (spænd læggen ved at trække fødderne ind mod stolen – uden at flytte fødderne)
  • Hele benet (spænd hele låret ved at trække fødderne ind mod stolen – uden at flytte fødderne)
  • Ballerne (spænd ballerne – uden at spænde låret)
  • Maven (sug maven ind)
  • Brystkassen (tage end dyb indånding og hold vejret)
  • Hænder (knyt hånden)
  • Overarm – biceps (træk armene op og “knyt” overarmsmusklen)
  • Overarm – triceps (stræk armene ned langs siden og “knyt” bagsiden af overarmsmusklen)
  • Skuldre (træk skuldrene så langt op som muligt)
  • Toppen af ryggen (træk armene bagud så skulderbladene “mødes” på ryggen)
  • Ryggen (lav en “flitsbue” bagud ved at spænde rygmusklerne – vær lidt blid ved dig selv)
  • Hoveddrej (drej hovedet til den ene side – det er musklen på siden af halsen der skal “trække”)
  • Hoveddrej (drej hovedet til den anden side)
  • Nakke (øret mod skulderen )
  • Nakke (andet øre mod anden skulder)
  • Munden (åben munden så højt som muligt)
  • Halsen (stik tungen så langt ud som muligt)
  • Øjnene (klem øjnene sammen)
  • Panden (hæv øjenbrynene så højt som muligt)

Det kan tage lidt tid før du lærer af være afslappet i nogle muskler, mens du spænder andre, men prøve det nogle dage og mærk, hvor afslappet du kan blive på relativt kort tid.

Har du lyst til at høre mere om, hvordan jeg kan hjælpe dig med afspænding, så book en gratis uforpligtende samtale med mig

Mens jeg arbejder på en ny gratis video “lever du af dine drømme eller drømmer du om livet?” til min spirituel mentor forretning, så har jeg adspredt mig selv lidt med at bliver doTERRA AromaTouch Technique certificeret.

Her er ikke tale om massage i muskel-mæssig forstand, men mere om lækker oliering med aromatisk olier. Behandlingen tager ca. 50 minutter og jeg skal have adgang til at oliere dig på ryggen, på fødderne og på hænderne

For at kvalificere mig til at deltage i undervisningen, for at blive træner for andre, skal jeg have et vist antal behandlinger “under bæltet”, derfor tilbyder jeg nu 15 behandlinger gratis.

Du skal ikke betale for behandlingen, men da jeg skal booke et kliniklokale og en briks til behandlingen, så kommer du til at skulle betale de kr. 100,00 det koster. Behandlingen er gratis.

Jeg vil meget gerne have et feedback fra dig, uanset om du vil tillade jeg sætter det på min hjemmeside eller ej, så er jeg interesseret i at høre, hvad du synes om behandlingen.

Book en gratis samtale med mig

God fornøjelse

Ditte